Beleggen in BAM, wat moet je weten?

BAM is een Nederlands bouwconcern, dat wereldwijd opereert. Het bedrijf is zowel verantwoordelijkheid voor het opstarten, bouwen als onderhouden van bouwprojecten.

Het hoofdkantoor van BAM is gelegen in de Nederlandse gemeente Bunnik, maar het bedrijf heeft verschillende dochterondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Ierland.

BAM is voornamelijk actief in drie verschillende sectoren, namelijk de bouw en vastgoed, het verbeteren van de infrastructuur en publiek-private samenwerkingen.

Geschiedenis van BAM

BAM is opgericht in het voorjaar van 1869 door Adam van der Wal. In dat jaar opende Adam een timmerwerkplaats in Groot-Ammers (Zuid-Holland). Eind van de 19e eeuw nam zijn zoon Jan het bedrijf over en liet het groeien tot nieuwe steden in de provincie.

Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was BAM betrokken bij meerdere grote bouwprojecten, waaronder het Bronovo ziekenhuis in Den Haag en Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.

Sinds 1959 staat BAM genoteerd de Nederlandse beurs. Het bedrijf ontving daarnaast in 1994 het predicaat Koninklijke, waardoor de naam van BAM veranderde in Koninklijke BAM Groep.

Invloeden op de beurs koers

Er zijn verschillende invloeden die ervoor kunnen zorgen dat de koers van BAM stijgt of zal dalen, naast de presentatie van de financiële resultaten ieder kwartaal.

Lees ook:  Beleggen in Nationale Nederlanden, wat moet je weten?

BAM neemt regelmatig nieuwe bouwprojecten aan. Afhankelijk van de grote van deze nieuwe projecten, kunnen deze projecten zorgen voor meer werkgelegenheid en meer inkomsten voor BAM, wat kan zorgen voor een stijging van de beurs koers.

Afgelopen jaren heeft BAM meerdere technische fouten gemaakt bij verschillende bouw projecten. Zo storten in 2017 bij Eindhoven Airport de vloer van een parkeergarage in en verwoeste het bedrijf een groot koraalgebied bij Curacao bij het aanleggen van een nieuwe pier voor cruise boten. Deze technische fouten kunnen grote financiële gevolgen hebben en ervoor zorgen dat de koers van het aandeel BAM daalt.

Tot slot moet het goed gaan met de wereldeconomie, zodat er behoefte is aan nieuwe bouwprojecten. Wanneer bouw wordt tegengehouden vanwege nieuwe milieuwetten om bijvoorbeeld minder stikstof uit te stoten, kan er minder werk uitgevoerd worden, wat financiële gevolgen heeft voor BAM.

Koers van BAM

De koers van BAM is de afgelopen jaren sterk gedaald. Waar het in 2017 nog ruim 5 euro waard was, is de koers de afgelopen jaren gedaald tot minder dan 1,50 euro per aandeel.

BAM heeft last van nieuwe maatregelen om milieuvervuiling te beperken, maakt soms technische fouten welke gecompenseerd moeten worden en schat kosten voor nieuwe bouwprojecten soms verkeerd in. Alles bij elkaar heeft het de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat de koers van BAM flink is gekelderd.

Lees ook:  Beleggen in Douwe Egberts, wat moet je weten?

Uiteraard zijn er ook lichtpuntjes voor BAM. Zo kreeg het bedrijf verschillende nieuwe opdrachten, waaronder het bouwen van het nieuwe dak van het AZ stadion en een nieuwe spoorwegondergang voor ProRail.

Bedrijfsresultaten

Onderstaande tabel toont de bedrijfsresultaten van BAM van de afgelopen jaren. De bedragen zijn daarbij aangeduid in miljoenen.

JaarOmzetNettoOrder-portefeuille
2003 € 7770 € 56,0 € 9100
2004 € 7493 € 106,4 € 8900
2005 € 7425 € 153,3 € 10.400
2006 € 8646 € 137,0 € 10.300
2007 € 8954 € 349,0 € 13.800
2008 € 8835 € 161,9 € 13.100
2009 € 8353 € 31,3 € 11.100
2010 € 7611 € 15,3 € 12.100
2011 € 7920 € 126,0 € 10.400
2012 € 7465 € -187,4 € 11.000
2013 € 7042 € 46,2 € 10.000
2014 € 7314 € -108,2 € 10.300
2015 € 7423 € 10,2 € 11.500
2016 € 6976 € 48,8 € 10.200
2017 € 6604 € 12,5 € 11.600
2018 € 7208 € 23,8 € 12.700
2019 € 7209 € 11,8 € 12.700